Eddig megismert, és további különleges technikák, trükkök

Miután már sok kiváló minőségű, és rengeteg izgalmas lehetőséget kínáló Pentart termékkel megismerkedtünk , itt az ideje összefoglalni a hozzájuk kapcsolódó technikákat.

Hogy miért tettük a végére? Mert, a többi fejezet átolvasása, a videók megnézése után talán így jobban érthetővé válik minden. Ha először egy "száraz" anyagot olvasunk, nem biztos, hogy jól képzeljük el a dolgokat. De így, hogy már láttunk is valamit, talán könnyebb összerakni az egészet...

Természetesen tudjuk, hogy mindent a gyakorlatban lehet a legjobban elsajátítani. De azon vagyunk, hogy az alapok, és néhány ötlet, javaslat leírásával, valamint a Pentart tematikusan összegyűjtött videóivel könnyebb legyen boldogulni egy adott technikával.

És vannak olyan további érdekes lehetőségek, trükkök, amiket itt és most fogunk először megemlíteni!

 

Dekupázs / decoupage / szalvétatechnika

Megfelelő előkészítés - alapozás, festés - után szinte minden alapanyagot dekupázsolhatunk, ami egy szalvétából, rizspapírból kivágott, vagy körbetépkedett minta dekupázs ragasztólakkal történő felragasztását jelenti. ( Ha tépkedjük, akkor finomabb, átmenetesebb lesz a háttér és a papír kapcsolódása. )Világos háttér esetén egyszerűen a dolgunk. Ha sötétre szeretnénk tenni, akkor előtte a papír hátoldalát, vagy a leendő helyét a tárgyon fessük le világosra. Sötét alapon ugyanis nem fog a rajzolat kiemelkedni.

Figyelem! Ha egy üvegtálat szeretnénk dekorálni, mindig annak hátoldalán dolgozunk, fordított sorrendben, mint a többi anyagnál. Tehát először a ragasztólakk felkenése, majd a papír felragasztása következik, aztán a többi, tetszőleges díszítés jön (pl. stencilezés), és a legvégén a záró akrilfesték rétege.

Szalvéta: A legelterjedtebb anyag, bár ezzel kicsit nehezebb dolgozni, mivel vékonysága miatt könnyen szakad, nyúlik. A 3 rétegű, minőségi szalvétának csak a legfelső, mintás rétegét használjuk fel. Apróbb minták dekupázsolásához kiváló. Csak egy rétegben, felülről ragasztjuk a papírt.

Rizspapír: Rostos, vékony, ugyanakkor „strapabíró”, könnyű vele dolgozni. A tárgyat lekenjük ragasztólakkal, ráillesztjük a papírt, majd felülről is lekenjük.

Mindkét alapanyagnál fontos, hogy a ragasztólakkot a papír közepétől, belülről, kifelé kenjük fel, így kisimítva a ráncokat. Ha netán mégis buborékos maradna a papír, tűvel próbáljuk meg kiszúrni a „dudort”, és ujjunkkal finoman elsimítani… :-)

Stencilezés

Ezt a technikát már részletesen bemutattuk a 3D hatás fejezetben, így most csak fixáljuk: nagyon- nagyon fontos dekorációs módszer, rengeteg lehetőséggel. A stencil / sablon mintája adott esetben meghatározó lehet egy díszített felületen, mindig feldobja, kiemeli a tárgyat. Szóval nem érdemes kihagyni ennek az eljárásnak az alkalmazását.

Transzferálás

Két módszer van rá, hogy egy bizonyos mintát transzferáljunk, azaz átvigyünk valamilyen felületre.

Kép transzfer: A kívánt mintát, és ahová tenni szeretnénk, bekenjük a géllel. A mintát lefelé fordítva felhelyezzük a területre, és várunk egy napot a teljes száradásig. (Hajszárítóvel kb. egy óra.) Ha teljesen megszáradt, akkor egy vizes ecsettel vagy ronggyal átitatjuk a papír felső rétegét. Ezt a nedves papírt kell teljesen ledörzsölni, fokozatosan, több lépcsőben addig, hogy csak az átvitt minta maradjon a területen.

Transzfer oldat: Bármilyen alapanyagra használhatjuk, és itt nincs várakozás, dörzsölgetés, azonnali az eredmény. A lényeg, hogy a mintát lézernyomtatóval nyomtassuk ki, és ha szövegrész is van rajta, ne felejtsük el előtte tükrözni. Ha erre nincs lehetőségünk, időnk, vagy kedvünk, lehet válogatni a már kész, megtervezett transzfer papírjaink között is... Érdemes maszkolószalaggal rögzíteni a papírt, hogy ne tudjon elmozdulni. Egy fültisztító pálcikát mártsunk az oldatba, majd itassuk is le egy papírtörlőn. Nagyon kevés anyagot vigyünk fel egyszerre a minta hátoldalára, különben összefolyhat a minta. Ha nagy a terület, inkább többször menjünk vissza egy részre. A már oldatos papírt egy kiskanál hátoldalával, vagy spatulával dörzsöljük át - picit alá is kukucskálhatunk, és visszamehetünk, ha valahol nem ment át a minta teljesen. A papírt levesszük, és KÉSZ! :-) Még könnyebb a transzfer tollal dolgozni, hiszen itt szinte kizárt, hogy túl sok anyagot vigyünk fel. Csak végig kell húzni a toll hegyét a felületen, és máris ott van a pont elegendő oldat!

  

 

 Festékfolyatás, avagy fluid painting

Egy olyan kompozíciót tudunk létrehozni ezzel a technikával, mely a különböző színű akrilfestékek folyatásával történik, ecset, és bármi más eszköz használata nélkül. A kiválasztott színeket keverjük össze minimum 5, maximum 50% mennyiségű hígítóval. Ez az anyag biztosítja, hogy a színek élénkek maradjanak, és a festék fedőképességét is meg fogja tartani.

Ha ez megvan, vászonra, vagy fa alapra öntögessünk a festékekből ide- oda tetszésünk és/ vagy elképzeléseink szerint. Ez utóbbit a festékek folydogálás közben majd úgyis jól felülírják....... ! :-)Az alapot finoman mozgatva, döntve terítsük, oszlassuk el a festékeket. Egy-két dologra érdemes figyelni: a színek elég kontrasztosak legyenek, és a kép széleit is fedjük be. Minden mást a festékek áramlása fog megoldani! :-)

Ha azt szeretnénk, hogy a megfolyt festékben úgynevezett "cellák" alakuljanak ki, használjunk szilikon olajat. Ezt csöpögtessük bele a hígítóval már elkevert festékbe, és óvatosan, csak pár finom keveréssel vegyítsük össze. Akkor fognak a festékben a cellák kialakulni, ha azt a területet séffáklyával, vagy hőlégfúvóval megfújjuk.

A többi már csak a "tisztasági" jótanács: a festési területet védjük a lecsepegő festéktól (pl. használat után kidobandó, szétnyírt kukazsák), és egy pár gumikesztyű sem árthat...

Formaöntés

Többféle módon is készíthetünk különböző 3D-s díszítő elemeket, ami biztos: formaöntő kell hozzá! :-) Ez lehet ilyen, vagy olyan, de valamit ugye bele kell önteni...

A hagyományos modellgipsz mint alapanyag közismert. Kisebb mintákhoz, gyerekekkel való foglalkozás során persze tökéletesen megfelel a célnak. De lássuk be, hátránya is van: könnyen törik, és elég nehéz is tud lenni egy nagyobb minta a gipsz kiöntése során. A szintén közismert gyurma formázása mellett azonban vannak még további lehetőségek...

Három olyan Pentart anyagot mutatunk be, amiket különböző területeken lehet felhasználni. Az alapanyagok formába öntés előtt, és készen, utólag is színezhetőek.

Dekor Beton: Felhasználása leginkább a homokozóban elsajátított tudományunkat hozza elő... :-) A két kompononenst összevegyítve egy homokszerű anyagot kapunk, amit formázhatunk. Ha csak mikroban sütjük ki, akkor szilárd lesz, de nem vízálló. Ez utóbbihoz sütőben is ki kell sütni. Színezhető, de natúrban is hagyható, ha a divatos beton hatást akarjuk érvényesíteni.

Decor Clay öntőrendszer: A két komponenst összeöntve formákat önthetünk belőle. A részletes termékleírás, a felhasználás módja szerepel magánál a terméknél, így itt és most csak a két legfontosabb tulajdonság áll: a forma, ami készülhet belőle, gipsz simaságú, de az anyag műanyag tartalmának köszönhetően TÖRHETETLEN! Na jó, nem tapostuk még meg, de ha leejtjük a belőle készült ékszert, simán túléli... :-)

Elefántcsont gyanta: Ami nagy előnye, és eltér a többiektől, hogy a teljes száradás előtt még hajlítható. Így nem csak egyenes felületekre lehet feltenni a formát, hanem akár egy pohárra körbesimíthatjuk. És ha teljesen megkötött, úgy is marad, ívesen!

 

 

  

Bársonyos hatás

Nagyon elegáns eredményt tudunk elérni a bársonypor használatával. Egy vele azonos színű festékréteg után már nem is kell hozzá más, mint egy öntapadós ragasztó, amivel bevonjuk a díszítendő felületet. Ha igazán finom, vékonyabb vonalakat szeretnénk, akkor használjuk az öntapadós ragasztó tollat! Amikor a ragasztó átlátszóra száradt, az így képzett  öntapadós területre rászórjuk a bársonyport, és ujjainkkal, vagy egy puha ecsettel elsimogatjuk, finoman beledörzsöljük az anyagot. Ha esetleg a nedvességtől összetapadt golyócskákkal találkozunk a tubusban, nem kell megijedni, szépen eldolgozhatóak. A felesleget lerázzuk ( és visszatesszük a tubusba), majd gyönyörködünk a puha, bársonyos eredményben!

Mixed Média - szinte minden alkalmazható, amit eddig megismertünk!

Ez az a technika, amikor is az összes ismeretünket felhasználhatjuk! Tudunk festeni, dekupázsolni, transzferálni. Ismerjük a stencilezés technikáját, láttunk sok- sok izgalmas alapanyagot, itt az ideje, hogy ötvözzük ezeket a tudományokat!

Ízléssel, némi előre komponálással, a színeket harmonizálva kerülhet az alkotásunkra dekupázs, stencil, antikolás/ csillogás, egyéb kiegészítők. Egy kis csipke ide, egy transzferált fotó oda, festhető fémdíszek amoda... A lényeg, hogy alkotás közben azt érezzük:

KÖSZÖNJÜK, JÓL VAGYUNK! :-)